Followers

Friday, August 6, 2010

MaSjID KriSTaL D 'Taman Tamadun Islam TRG

Satu tarikan terbaru unt korng sekiranya berada di TRG...Sebuah tapak Taman Tamadun Islam yg dibina di Pulau Wan Man Terengganu, berdekatan dgn MUSIUM LOSONG  so selepas pusing2 kat Muzium ley la bertandang ke MAsjid Kristal Pulaks
Unt kesana sama jugak cam nak g Muzium korng lay naik Bas Bandar dr Taman Shah Bandar Kuala TRG dgn BAyaran Tiket RM1 atau pun boleh memandu kenderaan sendiri or menaiki teksi..mana2 pun boley tak de masalah...
 Gerbang masuk ke Taman Tamadun Islam
Mula di bina pada tahun 2006 dan siap sepenuhnya dan dibuka pada orng ramai pada 8 Feb. 2008...berlatar belakangkan sungai yg mengalir tenang korng juga akan disajikan dgn pemandangan indah landscape2 dan senibina2 yg pasti membuat korng terpegun...korng boley melihat:-

1.Masjid kristal
 2.Convention centre-with senibina yg menawan

3-Fun Park for kids...so mesti anak2 suka sbb ley suka2 n mak bapak lak ley layan tgk suasana sekitar..ok what?

4-Kedai2 menjual cenderamata dan makanan
 5-Pusing2 dgn bot 
6.Monuments park
-istimewanya monument park ni kat sini ada  21 bangunan mini menyerupai yg asal...so klu nak sampai kat negara2 tersebut bukan senang kan..so meh mai Taman Tamadun Islam ni...semuanya depan mata..diantaranya

NATIONAL MOSQUE, MALAYSIA.
KUDUS MINAR, INDONESIA.
PATTANI, THAILAND.
SULTAN OMAR ALI SAIFUDIN, BRUNEI.
TAJ MAHAL, INDIA.
BADSHAHI, PAKISTAN.
DOME OF THE ROCK, JERUSALEM.
GREAT MOSQUE OF SAMARRA, IRAQ.
SHEIKH LUTFALLAH, IRAN.
ABU NASR PARSA, AFGANISTAN.
AL HARAM, MECCA.
AL EPPO CITADEL, SYRIA.
MOHAMAD ALI, EGYPT.
PROPHET MOSQUE, MADINAH.
SULEYMAN COMPLEX, TURKEY.
QAIRAWAN, TUNISIA.
AL HAMBRA, SPAIN.
KALYAN MINARET, UZBEKISTAN.
AGADEZ, NIGER.
KUL SHARIF, RUSSIA.
XIAN, CHINA.

Menarik bukan? satu kunjungan yg berbaloi unt korang...destinasi wajib sampai jika berada di TRG..pastikan korng singgah disini tau!!!!

1 comment:

Cik Jari said...

bestnye pergi bercuti2 malaysia