Followers

Thursday, August 5, 2010

AnuGeraH LaUk PhoFulaR D' TRG...IkaN SingganG

Ikan Singgang...semestinya korng dah biasa dengar kan...
klu kat TRG ikan singgang ni adalah salah satu lauk utama yg glamer sesanggat la kat sini..tak kira daerah mana..mesti ada lauk ni..dari budak kecik, remaja, dewasa dan orng2 tua semua mmg makan lauk ni...dan sahabat baik ikan singgang adalah budu.. ikan singgang+budu+nasi putih+ulaman=the great combination that make korng menambah nasi 2,3 kali...tak percaya....jom try
Diantara singgang daging, ikan, sotong paling aku gemar (majority kot suka) adalah singgang ikan ayer (ikn tongkol) 

meh sini aku ajar korng cara nak buat lauk yg simple tp sedap ni..
Ikan tongkol
  Asam keping
 lengkuas
 bawang putih
 
garam/perasa
 cili padi
 Kunyit hidup

nak masak pun senang jer korang jerang air, masukkan bawang putih lengkuas, kunyit, asam keping dan tunggu mendidih lepas tu masukkan ikan, cili padi dan garam/perasa...siappppppppp

senang di masak tp sedap tak terhingga...

Kelantan ada lauk ni..jawa pun ada tp dorng panggil bening...tp klu rasa..setiap negeri lain rasanya..mungkin ada tambahan dan tolakan bahan2 lain kot...so klu sampai TRG mesti cuba tau..di kedai2 makan dan gerai2 mkn biasanya ada jual lauk ni unt lunch...baikkk punyer lah!!!!!

1 comment:

miszTERRA_SF_ said...

yeah.. my fav ever neh kak tp dh lm xmkn sbb dh lm xblk kg.. uwaaaa