Followers

Tuesday, July 13, 2010

Seni PembuAtaN TeMBagA dan Keris

Seni pembuatan  leMbaga  opsss Tembaga dan keris mmg sejak dahulu kala lagi ada di TRG ni..salah satu kesenian turun temurun yg di praktikkan hingga sekarang.di TRG korng ley ke Kampung Ladang di Kuala TRG..kat bawah sini ada disertakan nama tempat  dan yg korng boley tuju or jadikan rujukan untuk melihat pembuatan tembaga dan keris yg penuh seni halus ni.

Keris sebagaimana yg kita tau adalah satu senjata pada zaman dahulu..tp sekarang ni ramai menjadikan keris sebagai koleksi unt disimpan sebagai kenang kenangan..jika ke TRG singgah la ke perkampungan keris di Ladang Titian unt melihat bagaimana caranya menghasilkan keris, bagaimana memilih materialnya, bagaimana kerja2 'menempa' keris dan membuat sarung keris unt info selanjutnya sila klik  sini 
Manakala unt Tembaga korang boley la ke Wanisma Craft & Trading

diusahakan oleh En Wan. Mahadi, dan barangan tembaga ini di buat dgn cara tradisonal...pasti korng tertarik kan...dizaman canggih ni ada lagi orng yg mempertahankan cara tradisional...tp ini la seni....klu pakai mesin canggih2 hilang la seninya kan..

 dan korang jgn terkejut klu tgk kelonsong peluru ada kat bengkel2 buat tembaga ni..sbbnya dorng guna tembaga dr kelonsong ni la unt hasilkan barangan (dr apa yg aku baca sbb harga tembaga dipasaran lebey mahal so alternatifnya pakai kelonsang peluru yg dibekalkan oleh kementerian pertahanan)
selain dr dua tempat ni korng boley juga berkunjung ke tempat2 yg aku suggest kat atas tu...siap ada alamat lagik..so mesti tak sesat... klu sesat pun abis2 korng sampai kat Batu Buruk tak pun masuk dlm bandar Kuala TRG..so sesat korng sesat bermakna..hehehehhe..

INi la TRG yg aku banggakan...penuh dgn tradisi dan seni yg masih kekal tak lapuk dek zaman...satu pengalaman yg patut korng raih bila pergi ke TRG tau...
opssssssss...klu korng tak sempat meyinggah ke tempat2 tersebut korng jugak boley membeli barangan tembaga/ keris ni kat Pasar Payang, banyak pilihan menanti tau...cantik, berpatutan dan pasti menjadi kenangan yg mengigatkan korng yg korng telah sampai ke TRG

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum . Nak tanya boleh ? Awak ada tak no phone or email utk berhubung dgn pembuat keris dan tembaga tu . Terima kasih