Followers

Friday, July 9, 2010

BUaH MuTTing

Mutting (buah kemunting) biasa tak korng tgk buah ni? nama saintific nya Rhodomyrtus Tomentosa, orng Trg panggil buah Mutting, panggilan standard Kemunting dan panggilan dr aku adalah Blueberry Malaysia..knp? sbb aku tgk ruper dia sama jer cam buah blueberry yg kat negara mat saleh tu.

Oleh kerana TRG ni negeri di tepi pantai..(daerah Hulu Trg aje tak ader pantai...) maka pokok ni mmg banyak tumbuh di kawasan berpasir tanah pantai ni...klu korng perhatikan disepanjang jln berhampiran pantai pasti korng perasan pasal kewujudan pokok ni
pokok berbunga cantik dan berbuah enak, mmg happening sgt bila saat2 kita mengutip buah dia, beramai2 pakat berebut2 cari buah yg masak...buah yg masak bewarna ungu gelap kehitaman..bg yg pernah merasai pengalaman mengutip buah mutting ni mesti korng seronokkan...walaupun last aku kutip buah ni masa zaman sekolah2 dlu (skrng dah 31 taun) tp kenangan berebut buah yg masak dgn adik beradik yg lain tak aku lupa...
 pokok ni merimbun diatas tanah, tak la tinggi sangat dlm 1 meter setenggah cengitu la pas tu buah dia mmg banyak..geram betul bila tgk serimbun pokok dengan buah yg dah masak merata2..rasanya pun best..petik dan trus masuk mulut...klu aku tak boleh lupa pengalaman mengutip buah mutting ni mesti korng pun sama, so unt pengalaman unik ni sila berkunjung ke TRG..dekat mana2 tempat area pantai mesti ada pokok ni tumbuh meliar korang tak perlu risau takut terkutip pokok yg orng tanam ke apa sbb mmg pokok ni tumbuh meliar tanpa ada orng yg tanam..

No comments: