Followers

Tuesday, July 27, 2010

Cekelat Nissang

KEcik2 dlu aku cukup suka mkn cekelat nissang ni...ops lupa nak kenalkan..cekelat dlm bahasa TRG adalah gula-gula mat salih pulak panggil sweet/candy, manakala nissang ni adalah manisan ala2 gula melaka (rujuk En3 ni), so bila digabungkan ini adalah gula2 yang dibuat dari gula kabung (nissang)
cekelat nissang ni diperbuat dari nissang, satan (santan),
gandung (gandum), kacang jawa (kacang tanah), garang 

(garam), dimasak dan diuli kemudian dipotong kecik2 

seperti gula2 lain dan digaul dgn tepung dan dibalut 

dgn kertas minyak or kertas kaler2

 
sgt sedap dimakan sbb gabungan nissang dan kacang 

tanah mmg  memberikan satu rasa dan aroma tersendiri 

dan best..lepas satu-satu makan tak sedar dah mkn 

banyak...


korng boleh dapatkan produck ni di mana-mana ajer kat 

TRG ni tak kira kat kedai ke, pasar-pasar ke, gerai-gerai 

tepi jalan mmg ada jual cekelat nissang ni..
datang TRG mesti beli tau..buat makan-makan sambil 

jln2 atau pun sebagai buah tangan.


1 comment:

miszTERRA_SF_ said...

cakelat nisan kgemaran sy n famili..:)