Followers

Wednesday, September 1, 2010

Batik

Kain batik...kain tradisi yg dipakai sehari2 oleh wanita2 malaysia dirumah..tp tu zaman2 dulu la...sekarang ni dah moden dah tak ramai yg pakai kot...opsss aku bukan nak cerita pasal kain batik tuuuuuuu tp nak crita pasal BATIK ….TRG dan batik mmg dah sinonim sesangat batik sutera lukisan tangan atau pun batik chop...

bila ingat batik sutera ni aku teringat seorng kawan di Kg Gemuruh, Tepoh, Kuala Trg..seorng siswazah product UITM yg bekerja sendiri dgn mengusahakan perusahaan batik dirumahnya sendiri...yg specialnya ciptaannya mmg tak terdapat di mn2 kerana dia memasarkan batiknya sendiri..so tak ada la kes terpakai corak sama dgn orng lain

Berbalik kpd industri batik di TRG ni banyak perusahaan besar seperti NOR ARFA dan SUTERA SEMAI...dan banyak juga perusahaan kecil kecilan seperti kawan saya tadi...

Jgn korng tgk orng demo buat batik nampak senang jer tapi kenyataannya kemahiran or skill yg tinggi adalah perlu..sebabnya..aku sendiri pun fail mengalerkan batik ni...hehehhehe...bermula dari proses mencanting batik..iaitu melakarkan cairan lilin di corak yg telah dilukis pada kain kemudian mewarna
merebus dgn bahan yg sepatutnya unt mengekalkan warna, dan seterusnya..maka tidak hairan la batik tulisan tgn agak mahal jika nak dibandingkan dgn batik chop...

Kalau korang nak try membuat batik ni boleh la datang melawat ke Sutera semai di chendering, kuala trg..satu pengalaman baru unt diterokai...dan jgn lupa beli la batik sutera, kain batik dan kraf lain dr batik unt dibawa pulang sebagai tanda kenangan

2 comments:

S..U..D..@..I..S said...

sure cantik2 batik kat ganu nih.....
pernah beli dah ....nak beli lagi

radzi_uitmjohor said...

Huh. . .oo cantik ya ko ckp. . . .kt mane cntiknya! . T.itu hari dan rombongan dri tempt aku blaja ke gedung noor arfa batik, ala kt chenderin tu. . .mak ai punya la cntik aku tngok, bukan skit bnyk la tu. . Tapi kan harganya pun cntik, sungguh cntik. . .sehinggakn xdpt ak nk beli satu. . .hampeh. . . Mhal nk mampos. . .lau kt gudang tu bgilah murah ni x mahal nk mampos. .penat2 dtg dri jauh tpi xdpt. . Kesal btuih hati ni.